Motto: „Les je jako jedno velké hřiště a příroda jako moudrá učitelka – trpělivá, přívětivá
i nesmlouvavá.“
LMŠ Duběnka plně vychází z konceptu lesních mateřských škol a řídí se „Etickým kodexem pedagoga lesní mateřské školy“.
Pro vzdělávací program naší školy je typické, že je realizován v přírodě a přírodou se také inspiruje a využívá ji ke vzdělávacím účelům. Pedagogové připravují program, který přirozeně navazuje na roční období a místo, které se pro daný den stává učebnou pod širým nebem. Pomůckami jsou často přírodniny – klacík jako tužka na kreslení v písku, kamínky jako hudební nástroj nebo počitadlo. Děti mohou poznávat všemi smysly – jak voní jarní louka, jak zní různé druhy dřeva. A společně s učiteli přemýšlí a pozorují, pro koho má luční kvítí a plody lesa význam, poznávají vlastní hranice a rozvíjejí přátelství ve hrách, které mají v lese nekonečně mnoho podob.
Dalšími zdroji inspirací a nosných myšlenek jsou pro nás:
- Waldorfská pedagogika
- přístup Respektovat a být respektován
Za hlavní metodu rozvoje dětí v naší škole je považována volná hra. Při volné hře posouvá dítě samo sebe dál ve svém vývoji, volně se pohybuje v bezpečném a známém prostředí. Rozvíjí svou fantazii, jemnou i hrubou motoriku a učí se sociálním vztahům, objevuje svět a jeho zákonitosti.
Pro náš ŠVP PV jsou prioritní tyto pilíře:
- koloběh roku utvářený střídáním ročních období a měsíců (vnímání proměn přírody v dané roční době)
- koloběh roku s biofarmou Kozodoj (zapojení se do chodu farmy, blízké poznávání lidí a zvířat s farmou souvisejících)
- koloběhu roku na pozadí oslav svátků a slavností (návrat k tradicím našich předků)
- různorodé tradiční rukodělné činnosti (řemeslné, zemědělské, hospodářské či umělecké v návaznosti na jednotlivá roční období)
Školní vzdělávací program v plném znění je volně k nahlédnutí v LMŠ Duběnka.